Az utóbbi években nagyon felkapott téma lett a cégeknél a generációváltás, hiszen a rendszerváltás során indult új családi vállalkozások, vállalatok vezetői most jutottak el arra a pontra, hogy örökül kell hagyják a cégüket gyermekeiknek, utódjuknak. Mivel a Ferro-Spednél is pont ez történt, csak már közel egy évtizede, ezért ügyvezetőnk Suhajda Tamás személyes tapasztalatait is el tudja mondani a témában, amire az utóbbi hónapokban több alkalommal is felkérték.

Hogyan lehet sikeres egy generációváltás?

Az utóbbi években nagyon felkapott téma lett a cégeknél a generációváltás, hiszen a rendszerváltás során indult új családi vállalkozások, vállalatok vezetői most jutottak el arra a pontra, hogy örökül kell hagyják a cégüket gyermekeiknek, utódjuknak.

Mivel a Ferro-Spednél is pont ez történt, csak már közel egy évtizede, ezért ügyvezetőnk Suhajda Tamás személyes tapasztalatait is el tudja mondani a témában, amire az utóbbi hónapokban több alkalommal is felkérték.

Az egyik ilyen lehetőség akkor adódott, amikor az Új Ház Centrum Next Gen csoportja jött el a telephelyünkre, hogy meghallgassák a tanácsait a generációváltással kapcsolatban. Az Új Ház Centrum olyan tüzépeket fog össze, amelyek túlnyomó részt családi vállalkozásokat jelentenek, ezért szinte mindenhol aktuális a következő generáció vezetőként való előrelépése.

A Next Gen csoportot azért is hozták létre, hogy a jelenlegi vezetés gyermekei, utódai közösen tanuljanak a témáról és megbeszéljék egymás között, vagy egy külsős előadóval a tapasztalataikat, feltegyék kérdéseiket.

Erre a külsős tanácsadói szerepre kérték fel Suhajda Tamást is, amikor az új dabasi logisztikai csarnokuk látogatása során adódott a lehetőség, hogy összehozzák a találkozót.

Az előadáson Tamás elmondta a saját történetét, ahogyan a Ferro-Sped 2000 Kft. átkerült az ő irányítása alá egy közel sem akadályoktól mentes három éves időszak alatt. A cégünknél a generációváltás egy olyan ösztönös és folyamatosan változó stratégia alapján ment végbe, amely ugyan előre tervezett volt, de nem lépésenként kitalált.

Az itt megosztott tapasztalatok azokat a jól működő lépéseket mutatták be, ami sikeresen át tudja lendíteni a céget egy ilyen nagy változáson. Suhajda Tamás ezt úgy foglalta össze, hogy: “nagy százalékban jó döntéseket kell hozni, az esetleges rossz döntést pedig elismerni, kommunikálni és korrigálni”. A pozitív változások pedig előbb utóbb meghozzák a dolgozók bizalmát és feloldják az idősebb generáció újdonsággal szembeni esetleges ellenállását is.

A Next Gen csoporttal történő megbeszélés csak az egyik volt azok közül a lehetőségek közül, ahol ügyvezetőnk elmondhatta a generációváltás során szerzett élményeit.

Szilágyi Katalin készülő könyvének egyik fejezet szintén ezzel a témával foglalkozik, ahol Suhajda Tamás mellett más fiatal vezetőket is megszólaltat a szerző.

A hiánypótlónak számító írás a témában biztosan segítséget fog jelenteni az éppen ilyen kihívás előtt álló cégeknek, vállalkozásoknak, mert a segítség, tanács és megfelelő irodalom hiányában sajnos sok a sikertelen generációváltás.

Nagyon gyakori ugyanis az ellenállás, mind az idősebb generációt jelentő jelenlegi vezetés, mind a dolgozók részéről. Az évtizedek alatt olyan bizalom alakult ki, amelyben törést okoz a fiatalabb vezető jelenléte, ezért ösztönösen az idősebbhez ragaszkodnak. Az ilyen váltással járó újítások, változások is először mindig falakba ütköznek, nem feltétlenül a tartalmuk miatt, csupáncsak azért, mert kiszakítják a céget a rutinból.

Ráadásul a generációváltás általában a családon belül megy végbe, ahol még azt is balanszírozni kell, hogy a személyes, magán kapcsolatok ne menjenek rá az esetleges szakmai ellentétekre.

A kihívás az volt a Ferro-Spednél is, hogy meg kell találni azt a középutat, amely megtartja a hagyományokat, alapértékeket, de változást hoz, megalapozza az új vezetés iránti tiszteletet és lehetőséget biztosít a növekedésre is.

Bízunk benne, hogy az ilyen alkalmak és könyvek megadják a mindkét generációnak azt a támogatást, amely át tudja segíteni őket ezen az időszakon.

A mi részünkről, a saját ügyvezetőnk szavai alapján kitartást, nyitottságot, kommunikációt javaslunk, valamint azt, hogy legyünk konzekvensek, de empatikusak is, hogy megértsük, a generációváltás a benne résztvevőknek, vezetőnek és dolgozónak egyaránt nagy érzelmi lépés is.

KIK

VAGYUNK

Ferro-Sped 2000

Fuvarozó és Szállítmányozó Kft.

H-2371 Dabas, Szent János út 1.

tel: +36 (29) 564-098

e-mail: info@ferrosped.hu

fuvarozás ferro-sped kft.

BLOG

KATEGÓRIÁK

TOVÁBBI BEJEGYZÉSEK